top of page
foto-8.webp

Mijn partner sluit zich af tijdens ruzie: wat gebeurt er eigenlijk?

  • 20 mei
  • 4 minuten om te lezen

Jij wil praten, het liefst tot het is opgelost. Je partner kijkt weg, wordt stil of zegt: “Ik weet het niet.” Hoe meer jij probeert om contact te maken, hoe verder de ander lijkt te verdwijnen. En voor je het weet, zit jij met frustratie op standje kookpunt en lijkt het alsof het je partner allemaal niks uitmaakt.


Toch betekent afsluiten tijdens ruzie niet altijd dat iemand het niets kan schelen. Vaak gebeurt er juist heel veel vanbinnen. Alleen komt het er niet uit als woorden, maar als stilte, wegkijken, dichtklappen of weglopen. Voor de één voelt dat als rust zoeken. Voor de ander voelt het als verlaten worden en precies daar gaat het vaak mis.


Afsluiten als beschermingsreactie

Mensen reageren verschillend op spanning. De één gaat praten, vragen stellen, analyseren of aandringen. De ander raakt overspoeld en trekt zich terug. Dat terugtrekken kan kil of ongeïnteresseerd overkomen. Alsof je partner geen zin heeft, niet betrokken is of jou expres laat zwemmen in je gevoel. Soms is dat ook wat je ervan maakt: zie je wel, ik sta er weer alleen voor.


Alleen is dichtklappen vaak geen bewuste strategie. Het is eerder een automatische reactie van het zenuwstelsel. Er komt te veel binnen, iemand weet niet meer wat hij of zij voelt of moet zeggen, en het systeem kiest voor afstand. Waar de één verbinding zoekt door te praten, zoekt de ander veiligheid door even weg te gaan.


De achtervolger en de terugtrekker

Het is voor jou heel frustrerend om geen antwoord te krijgen. Het kan ook heel eenzaam voelen: "Ben ik weer degene die alles op moet lossen?" "Doe ik er dan niet toe?" "Waarom probeer je dit probleem niet samen met mij op te lossen?" zijn zomaar wat gedachten die je dan kan hebben.


Veel stellen komen dan terecht in een bekende dans. De één zoekt contact en dringt aan. De ander voelt druk en trekt zich terug. Daardoor gaat de één harder praten, meer vragen stellen of bozer worden.Daardoor trekt de ander zich nog verder terug.

En zo zitten jullie allebei vast.


Allebei proberen jullie iets te beschermen. Jij probeert de verbinding te redden. Je partner probeert zichzelf rustig te houden. Alleen werkt het effect precies verkeerd om. Hoe harder de één trekt, hoe verder de ander verdwijnt. Hoe verder de ander verdwijnt, hoe harder de één gaat trekken.


Een relatie kan soms voelen als een slechte choreografie. Jullie kennen de pasjes inmiddels uit je hoofd, maar niemand vindt het dansen nog leuk.



Wat meestal niet helpt

Als iemand dichtklapt, helpt het meestal niet om het gesprek harder te forceren. Zinnen als “zeg dan gewoon iets”, “je doet altijd zo afstandelijk” of “laat ook maar, ik wist het al” maken de afstand vaak groter. Achter iemand aan blijven praten door het huis werkt meestal ook niet.


Wat ook niet helpt: stilte meteen interpreteren als bewijs dat de ander niet van je houdt, niet betrokken is of niets wil veranderen. Misschien klopt dat gevoel op dat moment, want zo voelt het. Toch hoeft het niet de hele waarheid te zijn. Soms betekent stilte: ik weet niet hoe ik dit veilig moet zeggen, ik ben bang dat ik het erger maak of ik ben mezelf even kwijt.


Maar weglopen (door de terugtrekker) zonder iets te zeggen, is ook geen goed idee. Dat kan erg onveilig voelen voor de ander want wanneer kom je dan terug en kom je überhaupt wel terug?


Wat helpt wel?

Voor de partner die zich afsluit, helpt het om woorden te geven aan wat er gebeurt. Je hoeft niet meteen een perfect antwoord te hebben. Begin klein:“Ik weet even niet wat ik voel” of “Ik wil wel praten, maar ik raak overspoeld” of “Ik heb tijd nodig, maar ik kom hierop terug.”


Het helpt ook om onderscheid te maken tussen een pauze en verdwijnen. Een pauze klinkt bijvoorbeeld zo: “Ik merk dat ik dichtklap. Ik heb twintig minuten nodig en daarna kom ik erop terug.” Dat is iets heel anders dan de kamer uitlopen, drie uur zwijgen en doen alsof er niets is gebeurd. Een pauze houdt contact. Verdwijnen verbreekt contact.


Voor de partner die wil praten, helpt het om zachter te starten. Niet: “Jij sluit je altijd af.” Wel: “Ik merk dat ik je kwijtraak en dat maakt me onzeker.”


Deze zinnen helpen je contact houden als het moeilijk wordt, in verbinding blijven, open communiceren én daar gaat het om.


Bespreek het patroon buiten de ruzie

Het beste moment om dit patroon te bespreken is meestal niet midden in de ruzie. Dan staat jullie systeem al aan, brein opslot en komt letterlijk geen enkele nuttige observatie meer binnen. Kies liever een rustig moment en kijk samen van een afstandje naar wat er gebeurt. Vraag elkaar:


  1. Wat gebeurt er met jou als ik blijf aandringen?

  2. Wat gebeurt er met mij als jij stil wordt?

  3. Wanneer verliezen we elkaar?

  4. Wat heb jij nodig om te kunnen praten?

  5. Wat heb ik nodig om niet in paniek of boosheid te schieten?


Zo verschuift het gesprek van schuld naar nieuwsgierigheid. Van “jij doet dit verkeerd” naar “wat gebeurt hier tussen ons?” En dat is precies waar beweging begint.


Wanneer is hulp zinvol?

Als jullie steeds in deze dynamiek terechtkomen, kan relatietherapie helpen. Niet om aan te wijzen wie de moeilijke is. Meestal zijn jullie allebei moeilijk op jullie eigen manier. Wel om te onderzoeken welke dans jullie samen zijn gaan doen en hoe je daar stap voor stap uitkomt.


Want zolang de één blijft trekken en de ander blijft verdwijnen, wordt het steeds lastiger om elkaar nog te vinden. Je partner die zich afsluit is misschien niet het bewijs dat diegene niet wil. Het kan ook een teken zijn dat jullie allebei nog niet weten hoe je dichtbij blijft wanneer het spannend wordt. En dat kun je leren.




Opmerkingen


lovira

Algemeen

Algemene voorwaarden

Privacy statement

WKKGZ 

Contact 

Kerkstraat 310

1017 HC Amsterdam 

britt@praktijklovira.nl

© 2025 Lovira
 

lovira

Algemeen

Algemene voorwaarden

Privacy statement

WKKGZ 

Contact 

Kerkstraat 310

1017 HC Amsterdam 

britt@praktijklovira.nl

© 2025 Lovira
 

bottom of page